4 Instagram marketing tips

Met 300 miljoen actieve gebruikers wereldwijd (waarvan 1,8 miljoen Nederlanders), 30 miljard gedeelde afbeeldingen met een gemiddelde van 70 miljoen per dag, mag Instagram niet meer genegeerd worden. Geen ander social medium kent zo’n hoge betrokkenheid. Volgens Forrester Research zelfs 400% hoger dan op Twitter en Facebook. Tijd dus voor tips hoe jij Instagram kunt inzetten om opgemerkt te worden.

1. Gebruik altijd hashtags
De hashtag is de enige manier waarop je foto gevonden kan worden. En waarmee je foto tevoorschijn komt in live feeds die zoeken op bepaalde hashtags. Zorg er dus voor dat je relevante hashtags gebruikt. Hoe je weet welke dat zijn? Zoek met hashtags op foto’s zoals die jij wilt plaatsen en kijk welke hashtags daarbij worden gebruikt. Of ga naar Hashtagify.me. Daar zie je welke hashtags in jouw domein belangrijk zijn. In dit voorbeeld heb ik #socialmedia genomen. De pagina laat zien welke meest populaire hashtags daaraan gerelateerd zijn.

Connect2 hastagifyme social media

2. Zoek jouw ambassadeurs en influencers
Zoek actief op Instagram naar accounts die representatief zijn voor jouw merk of product. Dat hoeven niet per se dure modellen of beroemdheden te zijn. Er zijn heel wat Instagram-bloggers die over een bepaald onderwerp bloggen en waar jij wellicht afspraken mee kunt maken. Ben je bijvoorbeeld ondernemer in Haarlem, neem dan contact op met @Haarlemcityblog (2.333 volgers).

Connect2 Haarlemcityblog Instagram

3. Gebruik je databestand
Exporteer alle namen en telefoonnummers naar een Gmail-account. Importeer deze data daarna naar je smartphone en log in op je Instagram-account. Open Instagram, ga naar het tandwieltje rechtsboven en klik op ‘Contactpersonen zoeken’. Heb je ook een Facebook-account? Klik dan ook op ‘Facebook-vrienden zoeken’. Instagram zoekt gebaseerd op jouw data naar Instagram-gebruikers waarna jij kunt selecteren wie je wilt volgen. Iedereen vindt het leuk om te worden opgemerkt: door zelf te volgen, word je gevolgd.

4. Integreer je social live feed in je e-nieuwsbrief.
Bij veel e-nieuwsbrief mailprogramma’s is het mogelijk een livefeed op te nemen. Zo ook die van Instagram. Hieronder zie je de nieuwsbrief van Hyatt met een Instagram live feed onderaan de brief. En die van National Geographic, die Twitter inzet. Het voordeel: een hartstikke up-to-date nieuwsbrief omdat je altijd het laatste nieuws laat zien wanneer de ontvanger de nieuwsbrief opent.

Connect2 Hyatt enieuwsbrief met Instagram

Connect2 NG Instagram e-nieuwsbrief

 

 

Connect2-trainingknop

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.