De taal van social media

“Me product heeft vandaag een hele grote prijs gewonnen!”

Als je gebruikmaakt van social media, moet je de taal beheersen. Dat is een eerste vereiste. Pas dan ben je in staat om in een paar woorden exact aan te geven wat je wilt zeggen. En komt de boodschap helder over.

In mijn social mediaworkshops staat de drie-eenheid keuze, taal en gedrag centraal. Welke social mediakanalen kies je voor welke boodschap en hoe ga je daar mee om? Het gaat veel verder dan het aanmaken van een goed profiel. Taal speelt een heel belangrijke rol. Want met een beperkt aantal woorden moet je de boodschap zo krachtig mogelijk overbrengen. Zonder dat je onzin uitkraamt. Of juist zoveel mogelijk! Je moet weten wat je met woorden kunt doen. Tijdens mijn workshops raad ik deelnemers aan te oefenen met bijvoorbeeld een six word story: in zes woorden een heel verhaal vertellen. Zoals Ernest Hemingway dat deed: For sale: baby shoes, never worn. Of niet lang geleden Saskia Noort: Met zijn auto keihard langs flitspalen.

Communiceren op social media doe je overigens niet alleen via het geschreven woord. Ook door geluidsopnamen en stilstaande of bewegende beelden. Maar op veruit het grootste deel van social media delen we onze gedachten, onze herinneringen en belevenissen via het geschreven woord. Dus wat zou er gebeuren als je de taal niet beheerst? Als je niet weet dat er een verschil in betekenis is tussen ‘ten slotte’ en ‘tenslotte’ en dus alles tot slot per slot van rekening doet. Of als je niet weet dat er een verschil is tussen ‘tenminste’ en ‘ten minste’ zodat je alles in ieder geval op z’n minst doet?

Dan heb je wat mij betreft een probleem, want je kunt totaal verkeerd begrepen worden. Of toch niet? Is het zoals mijn jongere collega zegt (hij die het op Facebook heeft over ‘me broer’ en mensen uit India Indianen noemt; hij die denkt dat het Witte Boekje binnenkort uitkomt – eerste druk 1998, laatste druk 2005): ‘De Nederlandse taal bestaat binnenkort toch niet meer! Iedereen begrijpt precies wat ik bedoel.’ .

Keuze, taalvaardigheid en gedrag. Het is in social media een drie-eenheid van gelijk gewicht. Omdat het medium een specifiek gedrag vraagt, de boodschap bepaalt en de techniek ons beperkt in verstaanbaarheid.

Mijn collega staat voor mij symbool voor al die jonge, ambitieuze mensen die op dit moment koning Eénoog zijn in het social medialand der blinden en taal niet serieus nemen. Aan wie we de eindredactie van onze social media (content management) overlaten. Aan wie we onze stem (social media-accounts) uit handen geven.  Die praat over ‘engagement’ terwijl we met het woord ‘betrokkenheid’ ineens allemaal betrokken zijn. Die met enige inspanning het woord ’effort’ gebruikt. Die zomaar een corporate tweet kan plaatsen met de tekst “Me product heeft vandaag een hele grote prijs gewonnen!”.

De workshops ‘social media, keuze | taal | gedrag’ gaan in januari van start. Interesse? Stuur dan een e-mail naar [email protected]