De profilepicframes van Facebook zijn nu al een hit

Profilepicframes worden de nieuwe melkkoe van social media. Natuurlijk, want de mogelijkheden van profilepicframes zijn eindeloos en bewezen succesvol. Denk maar aan alle profielfoto’s met de Franse vlag na de bomaanslagen in november 2015. De regenboogprofielfoto toen de homohuwelijkwet in Amerika werd aangenomen. Massaal, en ik bedoel MASSAAL, kozen miljoenen Facebook-gebruikers en ook andere sociale media-gebruikers voor het steunen van deze gebeurtenissen door het veranderen van hun profielfoto. Je begrijpt: de commerciële mogelijkheden zijn eindeloos. Daarom natuurlijk zet social medialaboratorium Facebook in op profilepicframes.

De band versterken met je doelgroep, nieuwe doelgroepen aan je binden, een statement maken, inhaken op actualiteit

Je kunt nu al tijdens de ICC World Twenty20 India 2016 (Internationaal Cricket Tournament) met je profielfoto laten zien welke club je steunt. Ja zelfs welke club in de Bundesliga. Het enige wat je hoeft te doen is naar deze link gaan, je categorie en je ‘merk’ uitkiezen. De profilepicframes voor de Olympische spelen, het EK2016 (waar wij rijkelijk ontbreken) en andere kampioenschappen staan al klaar.

De commerciële kansen met profilepicframes zijn eindeloos

Die zijn natúúrlijk eindeloos. Denk maar aan frames die je automatisch een petje opzetten of een stuk pizza in je hand geven. Of wat dacht je van jou een Superman-masker opgeven of een BugsBunny-gezicht bij de nieuwste Disneyfilm. De merken zullen er dik voor betalen. En als wij consument echt fan zijn, dan betalen we zelfs voor exclusieve frames. Wedden we? Dan worden die profilepicframes echte melkkoeien.

MSQRD en Snapchat zijn onze leerscholen

Met de apps MSQRD (Masquerade) en Snapchat worden we klaargestoomd om straks al die profilepicframes te omarmen. Mij hebben ze. Ik word heel blij van dat maf gedoe. En ik weet zeker dat ik er straks nog voor wil betalen ook.

Having fun with Snapchat

Facebook en Snapchat zetten in op selfiefun. Natuurlijk met een commerciële gedachte in het achterhoofd: straks maken we selfies met flesjes bier aan onze mond, stukken pizza in de hand, petjes op van populaire sportmerken en bordjes in onze handen waarop we onze steun aan goede doelen laten zien. Wedden?