Clickbaits & Fakenieuws
Je hebt er misschien wel van gehoord: clickbaits. Nieuwskoppen die je zo nieuwsgierig maken, dat je er wel bijna op móet klikken. Heel vaak kom je uit bij een artikel dat nergens op slaat of op een website waar je echt niet wilt komen. Zeker wanneer alles aan het artikel of de advertentie doet vermoeden dat het van een betrouwbare bron komt, is de kans groot dat je klikt en bedrogen uitkomt: fakenieuws dus.
Clickbaits leiden vaak naar fakenieuws
Nu is er veel gebeurd rondom het verplichten van online platformen om fakenieuws tegen te gaan; in de praktijk blijkt dat je je gezonde verstand moet blijven gebruiken en jezelf aanleert er voorzichtig mee om te gaan. Om dat laatste laat ik je zien wat je kunt doen om er achter te komen of een artikel of advertentie met een superaantrekkelijke kop echt of fake is.
In de afbeelding die bij dit artikel hoort, zie je mijn scherm van Facebook (datum 24.06.2024). Rechts bovenin zie je een advertentie van AD.nl over het tragisch einde van Annechien Steenhuizen. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die direct klikken, want ‘Annechien’ kennen we allemaal van het nieuws en AD.nl is een betrouwbare bron.
Maar is dat laatste zo?
Wat moet je doen om te zien wat de echte link is?
Om te zien of een titel fakenieuws betreft of echt nieuws ga je met je muis op de online nieuwskop staan, klik je met je rechtermuisknop en kiest voor Linkadres kopiëren. Vervolgens plak je de link in een kladblok.
In het geval van de AD.nl-advertentie zie je dan onderstaande link, waarvan het deel https://Fwpmkstprkptdp.com de eigenlijke link is.
Zoals je ziet heeft die link niets te maken met het AD en kom je waarschijnlijk op een schimmige site die meteen cookies op jouw computer installeert waar je niet op zit te wachten.
Hoe kan zo’n schimmige site een betrouwbare website misbruiken?
Hoe kan zo’n schimmige site het AD.nl misbruiken? Als je online adverteert dan mag je vaak naast de link naar de pagina waar je jouw publiek naar verwijst, ook invullen hoe je wil dat het publiek jouw link ziet. Die mogelijkheid is er bij een link omdat vaak wat informatie meegegeven (UTM) wordt zodat in meetprogramma’s de prestaties van die link te zien zijn.
Gebruik dus je gezonde verstand en als je je nieuwsgierigheid niet kunt bedwingen, doe dan wat hierboven staat.