Contentmarketing in drie stappen uitgelegd
Alle online en offline inhoud van je communicatiemiddelen- en kanalen verpakt op een manier waarop en in een context waarin jouw doelgroep informatie het beste opneemt, noem ik contentmarketing.
Alle online en offline inhoud van je communicatiemiddelen en –kanalen…
Jouw communicatie op je website, in je folder, op je social media enzovoort, versterkt elkaar. Dat doe je door content, inhoud, te gebruiken waardoor jouw doelgroep een bepaald gedrag vertoont. Namelijk aanschaf van het/de door jou aangeboden product of dienst. Idealen zijn mooi, maar zonder geld niet realiseerbaar. En er moet brood op de plank komen.
Dus moeten we weten wie we moeten bereiken en wat we tegen hen willen zeggen. Doelgroep en de boodschap zijn de belangrijke onderdelen in dit deel van contentmarketing.
…verpakt op een manier waarop jouw doelgroep informatie opneemt…
Ga jezelf maar na. De manier waarop jij op je 20e informatie opnam is totaal anders dan nu je 30, 40, 50 of ouder bent. Je hebt een veel groter referentiekader als je wat ouder bent, maar je bent jonger sneller met verwerken. De informatie-insteek is echt gevarieerd.
Het verpakken van je informatie is dus niet alleen de keuze van je kanalen en middelen. Ook hoe je jouw boodschap voor het voetlicht brengt. Bijvoorbeeld met video, beeld, print, bannering, blogs of vlogs. Bij het bepalen van je doelgroep, neem je dit onderwerp mee.
…en geplaatst in de context waarin jouw doelgroep informatie opneemt
De context waarin je jouw boodschap zet, is bepalend voor jouw succes. Jouw boodschap beklijft echt wanneer je die koppelt aan de (actuele) beleving van je doelgroep.
Aan welke grote onderwerpen die voor jouw doelgroep belangrijk zijn, kun je jouw boodschap hangen? En welke gebeurtenissen vinden plaats in het jaar die je kunt gebruiken als ‘vehikel’ voor je boodschap?
Case
Stel je bent dakdekker. Dan zijn neerslag en isolatie belangrijke onderwerpen. Gebeurtenissen die daarbij horen zijn: herfst, regenperioden, zomer, warmte, voorjaar (huis opknappen), najaar (voorbereiden op herfst), huizenmarkt (meer investeren in eigen huis), uitkering vakantiegeld enzovoort. Zo is het 18 september ‘Keep it clean day’. Prima dag om je dakgoten en dak eens op te ruimen. Misschien heb je wel een linkshandige medewerker. Op 10 augustus, ‘Linkshandigendag’, zet je hem in het zonnetje.
Op deze (gratis) issuekalender vind je zowat alle gebeurtenissen die er in een jaar plaatsvinden en waarvoor in Nederland aandacht is. Maak er gebruik van.
Verhoog je omzet, neem content serieus
Door jouw informatie op deze manier te vormen, weet je zeker dat je boodschap overkomt. En dat jouw doelgroep het door jou gewenste gedrag vertoont. Verhoging van je omzet dus. Succes!