Okay, dus nu heb je een bedrijfspagina op LinkedIn, een Facebook-pagina, Twitter-account, Google+-profiel en wat nog meer, maar dan? Waar schrijf je over? Hoe bescherm je jezelf tegen het spammen van je doelgroep en krijg je rijke en gevarieerde content die jouw doelgroep boeit en bindt? Met deze vijf thema’s kom je heel ver.
Vijf contentthema’s voor variëteit en inspiratie
1. Feiten: schrijf updates over feiten over jouw branche en je bedrijf. Op welke dag ben jij begonnen? Hoe groot is jouw branche? Wat zijn grappige feitjes over je het product of de dienst die je levert? Wat kun je vertellen over de merken die je voert? ‘Hoeveel sneakers worden wereldwijd gedragen?’, ‘Hoeveel deeg wordt per dag in Amsterdam gekneed?’ et cetera.
2. Door doelgroep: stel een vraag aan je doelgroep. Geef de conclusie die je trekt uit de antwoorden die je krijgt ook weer terug aan je doelgroep. Twee keer content op deze manier. Hoe gebruikt jouw doelgroep jouw product eigenlijk. Gebruiken zij die boor om gaten te boren of om schroeven eruit te draaien?
3. Verzameld: haal informatie van het internet. Zorg ervoor dat je de bron er altijd bij vermeld. Denk aan schoonmaakfilmpjes als je een schoonmaakbedrijf hebt of een how-to filmpje van YouTube. Deel interessante blogs en lijstjes. Mensen houden van lijstjes!
4. Merkverhaal: vertel het verhaal over je bedrijf, je dienst en je product. Op welke dag ben je begonnen? Waarom op die dag? Wat betekent de naam die jij jouw bedrijf hebt gegeven? Hoe kom je eraan? Wie was je eerste klant of werknemer? Wie is er het langst in dienst? Hoe heeft jouw dienst zich ontwikkeld? Laat je doelgroep achter de schermen meekijken.
5. Actueel: wat vieren we vandaag? Is het Koningsdag? Of Nationale Wereldvoedseldag? Is er iets te vieren bij je personeel, je klanten, je buren of bij je leveranciers? Vertaal dit naar jouw bedrijf, product of dienst. Stel je voor het is Wereldwaterdag (22 maart), hoe ga jij om met water?
En nu?
Pak je papieren Succes-agenda erbij, check de feest- en nationale dagen, ga op zoek naar content binnen deze vijf thema’s, vertaal dit alles naar rijke updates met foto’s of een filmpje en je doelgroep hangt aan je lippen.
Wil je hier meer over weten? Volg dan mijn training ‘Social media communicatie’.