Social media-contentmanagement met boerenverstand
Ik hoor ondernemers vaak zuchten: social media zijn belangrijk, maar wat moet ik vertellen!? Dan stel ik ze meteen gerust: ’Vooralsnog helemaal niets’. Luisteren, antwoorden en teruggeven wat je hebt gedaan met wat je hebt gehoord is de nieuwe content voor social media. Maar kom je daar helemaal mee weg? Nee, want het opbouwen van de juiste community en het genereren van betrokkenheid vraagt meer. Daarom moet je op een gegeven moment wel content gaan maken. Maar hoe doe je dat strategisch? Met (social) mediaplanning!
- Verdeel het jaar in onderwerpen die van toepassing zijn op jouw organisatie, product of merk (uitverkoop, keuzemomenten enz)
- Vertaal die onderwerpen naar
- woorden waarop je social media monitort en dus luistert naar je doelgroep
- communicatieboodschappen per communicatiemiddel en –kanaal waarmee je jouw doelgroep bereikt
- Verdeel je communicatie evenredig over een periode
1. Mediaplanning, ook voor social media
Stel een jaar heeft 12 maanden, 52 weken en 365 dagen. En in dat jaar vinden standaard gebeurtenissen plaats die invloed kunnen hebben op het functioneren van jouw organisatie, de aandacht voor je merk of de verkopen van je dienst of product. Dan zet je die in een jaarkalender. Denk aan Valentijn, schoolvakanties, Kerst, Pasen, seizoenen, enzovoort.
Vervolgens bedenk je gebeurtenissen die inherent zijn aan jouw product of dienst. Bijvoorbeeld uitverkoop, bekendmaking van nieuwe trends, inkoop, productpresentaties, beurzen, opleidingen, belastingaangiften, keuzemomenten. Die vul je ook in op die kalender. Et voilà, je bent bijna klaar.
2. Bepaal relevante content en dus gespreksonderwerpen
Laten we zeggen dat we sokken verkopen. Voor mij altijd een dankbaar onderwerp. Nou heb ik niet veel verstand van kleding of van sokken, dus moet ik even logisch nadenken. Wat kan er allemaal te vertellen zijn over sokken? Nou: sokkentrends, kleurbepaling, materialen waaruit sokken bestaan, lengte van sokken, de kleinste en de grootste sokken, dikte van sokken, het maken van sokken, waarom sokken dragen goed is, waarom sokken dragen niet goed is, hoe was je eigenlijk sokken, hoeveel dagen draag je sokken, wat zijn door de jaren heen verbeteringen geweest aan sokken, wie zijn sokontwerpers, sinds wanneer dragen we eigenlijk sokken, is er een uitvinder van de sok, waarom raak je altijd na het wassen één sok kwijt. Zet deze onderwerpen in de juiste volgorde en je hebt een verhaal over sokken geschreven.
Er is dus behoorlijk wat te vertellen over sokken. Niet alleen door ons als sokkenverkopers maar ook door onze doelgroepen. Want die zijn de ervaringsdeskundigen! Stel dus vragen, monitor het onderwerp sokken en lees wat jouw doelgroep hierover te zeggen heeft, poneer stellingen, zoek opvallend sokkennieuws en vraag reacties hierop. De ervaringen die zij hebben en reacties die zij geven, kunnen we op 100.000 manieren verwerken in onze dienstverlening. En daarover kunnen we onze doelgroep dan ook weer informeren. “Uw discussie over waarom sokken nog altijd per stuk worden verkocht, hebben wij met belangstelling gevolgd. Wij verkopen nu sokken per paar! Hier kunt u ze bestellen. Hartelijk dank!” Waardoor ons publiek er werkelijk van overtuigd raakt dat we net zo betrokken zijn bij hen als zij bij onze sokken. Begin je het door te krijgen?
3. Bouw aan het contact met je publiek
Door al je communicatie(en luister-)activiteiten in te vullen op je kalender, zie je in één overzicht wat je op welk moment communiceert. Belangrijk want je wilt je doelgroep niet overladen met boodschappen en niet verschillende boodschappen door elkaar aanbieden. Bovendien bereik je met deze manier van werken dat je werkelijk een verhaal opbouwt rondom jouw onderwerp. Omdat je er zo met een logisch ritme over praat.
Meer weten?
Wil je meer weten over hoe je social media ook kunt toepassen? Boek mij dan voor een social media inspiratiesessie. Dat kan als uw klantevent waarbij u uw relaties uitnodigt of als een intern event voor alleen uw organisatie. Neem contact met mij op: monika@connect2.nl.