Thought leadership, remarketing, pfff…
Ik ben een zeer ervaren en veelzijdig communicatieadviseur. Ik kan een merk, product of dienst in de markt zetten, imago’s oppoetsen, teksten schrijven en communicatie (re)organiseren. Dat durf ik hardop te zeggen en er zijn voldoende werkgevers en opdrachtgevers die dat bevestigen. In mijn vak ben ik zeker van mezelf.
Maar nu, zoals een tijd geleden met de term PR 2.0, wankel ik even in mijn zelfverzekerdheid. Dan kom ik termen tegen in mijn vak die me niets zeggen of waarvan ik niet snap dat ze bestaan. Ter verduidelijking, hier kom ik vandaan: ‘marketing is een latente behoefte manifest maken en communicatie is die behoefte vertalen in beeld, tekst en geluid’.
Zo las ik de benodigde competentielijst voor een interimklus. Een interimklus is altijd uitdagend. In korte tijd je opdracht uitvoeren in een vreemde omgeving. Terwijl mijn ogen over de lijst gevraagde competenties glijden, adem ik steeds rustiger. Niets aan de hand. Kan ik. Ik zeg niet met twee vingers in mijn neus, maar de opdracht voer ik uit, in korte tijd. Tot mijn ogen letterlijk struikelen over de een-na-laatste competentie: aantoonbare ervaring in thought leadership en remarketing. Huh?
Thought leadership en remarketing. Wat bedoelt u?
Definitie in ontwikkeling: “bij ‘Thought Leadership’ marketing gaat het erom dat je een toonaangevende positie in je markt inneemt voor wat betreft betrouwbaarheid, geloofwaardigheid en expertise, en dat je een voortdurende drive vertoont om steeds beter te presteren. Je streeft er dan naar dat iedereen jou als toonaangevende partij beschouwt in je markt. Op basis daarvan kun je dan, als e.e.a. lukt, je huidige klanten optimaal aan je binden en makkelijker nieuwe relaties werven”. (bron: MCB Nederland)
Het is dus een nieuwe term en de definitie ervan is nog in ontwikkeling. En er zijn nu al opdrachtgevers die vragen naar ervaring hierin? Heb ik die? Thought leadership is toch niet meer dan het juiste associatienetwerk (kennis, houding en gedrag) bouwen rondom een merk zodat je als leider wordt gezien in jouw vakgebied? Zodat je doelgroep steeds weer voor jouw merk kiest?
En remarketing. Is dat niet gewoon stalken? Remarketing is niet meer dan de banner die mensen op jouw site zien, meesturen naar alle sites waar die mensen vervolgens naartoe gaan. Bezoek voor de grap Zalando. Dan krijg je de komende weken op allerlei andere sites die niets te maken hebben met mode, reclame van Zalando te zien. Ik ervaar het als storend en stalken. Maar blijkbaar is het een onderdeel van mijn vak. Sorry.
Kun je jezelf voorstellen dat ik steeds versteld sta van de termen die worden gegeven aan oude marketingprincipes? Misschien ben ik te kort door de bocht nu, hoor. Maar het terugbrengen van nieuwe termen geeft me rust. Heb ik in ieder geval niet het idee dat ik veel mis. En ik weet nu, ja, ik heb er ervaring in.