Waarom online privacy niet bestaat

Facebook gaf ons de afgelopen maanden allemaal een reden na te denken over onze online privacy. Nou, ik heb nieuws voor jou: die is er niet. En die komt er ook niet.

Bij gratis online diensten, ben jij het product. Dit moet een mantra voor je worden bij iedere gratis app die je downloadt, gratis account dat je aanmaakt en met iedere zoekopdracht die je ingeeft in een zoekmachine. Gratis online diensten, en offline gratis diensten overigens ook, willen jouw data. Facebook zegt tegen jou: we hebben je data nodig zodat we je voor jou relevant nieuws kunnen laten zien. Maar eigenlijk zeggen ze: wij willen jouw data zodat we voor adverteerders nog interessanter worden want daarmee verhogen we onze omzet. Okay, ik heb nog een scoop: Facebook is een bedrijf. Een beursgenoteerd bedrijf zelfs. Dat betekent dat aandeelhouders ieder jaar wachten op een fijne uitkering. Dat zou jij als aandeelhouder ook doen.

“Bij gratis diensten ben jij het product. Met jouw data kan zo’n gratis dienst geld verdienen.”

Toppunt van naïviteit Maar hoe naïef ben je ook als je denkt dat social media jouw privacy respecteert? Welk bedrijf ter wereld biedt werkgelegenheid aan zo’n 9.199 mensen wereldwijd en zegt vervolgens tegen 1,32 miljard klanten: “Hier, iedereen mag ons product gratis gebruiken.” Dat bestaat toch niet?!

Klink ik een beetje geërgerd? Ja, dat zou wel eens kunnen kloppen. Want wat kan jou het nou toch schelen dat Facebook tegen jouw vrienden zegt: ‘Marlous checkt altijd in bij Rielhaariteit Kappers, misschien moet jij dat ook eens doen!’. Dat kan Facebook alleen maar doen omdat Marlous gebruikmaakt van de check-in-mogelijkheid om aan haar vrienden te laten zien dat ze bij deze kapper haar haren laat doen. Hoogstwaarschijnlijk ook nog met een foto erbij. Dat doet ze geheel vrijwillig. Facebook zet haar op geen één manier onder druk. Mag de eigenaar van dat platform zo’n check-in dan alsjeblieft voor hetzelfde doel (namelijk Rielhaariteit Kappers onder de aandacht brengen bij haar vrienden) hetzelfde doen?

“Bij Facebook werken wereldwijd 9.199 mensen. 1,32 Miljard mensen maken gebruik van het platform. Jouw data is big business. So what? In ruil daarvoor communiceer jij met de hele wereld, kun je laten zien wie je bent en wat je kunt én breng je jouw bedrijf voor het voetlicht.”

Nog meer boter op onze hoofden En dan de discussie dat Facebook jouw foto’s gebruikt om een boodschap over te brengen. Iedereen die de afgelopen zes maanden een foto heeft gedownload van Google en die heeft gebruikt in de eigen communicatie: steek je hand nu op! Zie je wel, ik zie al jullie handen de lucht in gaan. Jij gebruikt zelfs ongevraagd foto’s en die zijn allemaal gemaakt door mensen die jij niet bedankt of betaalt voor het gebruik ervan.

Bij een gratis dienst, ben jij het product. Onthoud dat en neem een beslissing. En volg een training (ook personal training mogelijk) zodat je precies weet hoe je Facebook-account werkt.